STATUS STYLE

Харківське коцарство та сахновщинський коровай увійшли до переліку нематеріальної культурної спадщини України

Сахновщинський коровай та традиційне харківське коцарство включили до переліку елементів нематеріальної культурної спадщини України. Наказ про це міністр культури та інформаційної політики Олександр Ткаченко підписав 6 липня.

Загалом до переліку включили ще 21 новий елемент з різних областей України, повідомили у пресслужбі Міністерства.

“Внесені до Національного переліку елементи нематеріальної культурної спадщини представляють практично всю Україну. І це дуже важливо, оскільки свідчить про незламність української культури та її життєздатність, попри всі намагання російського агресора знищити нашу ідентичність”, — сказав Олександр Ткаченко.

Сахновщинський коровай

“Знання та практики приготування сахновщинського короваю” включили до переліку НКС у липні 2022 року, але до переліку елементів нематеріальної культурної спадщини Харківської області його включили ще у 2017 році.

Сахновщинський коровай. Фото: facebook.com/sakhrbk

Як повідомляють у відділі культури Сахновщинської громади, заявку на включення короваю до переліку нематеріальної культурної спадщини України громада подала у жовтні 2020 року.

“За цією новиною приховані роки систематичної роботи з дослідження, фіксації й популяризації сахновщинського короваю. У 2020 році було реалізовано проєкт “Дослідження традиції випікання короваю на Сахновщині”, в рамках якого були проведені експедиції в села, випущено дизайнерський буклет та відзнято документальний фільм “Народження короваю”. Цього ж року рецепт сахновщинського короваю було включено до першої гастрономічної енциклопедії України”, — сказано у повідомленні.

Фото: Олег Яриніч/Facebook

За даними Харківського обласного організаційно-методичного центру культури та мистецтв, сахновщинський коровай відрізняється від інших короваїв тим, що він одноярусний, зі скоринкою від світлого до насичено коричневого кольору, прикрашений оздобою тіста з рослинними елементами.

Фото: Олег Яриніч/Facebook

Є три найбільш поширені способи приготування короваю: з цільного шматка тіста, з одного великого та 9 невеликих шматків тіста, а також з двох з’єднаних між собою “косичок”, невеликого центрального шматка тіста, шести навколо центральних шишок та шматочків тіста для заповнення форми.

Випікають сахновщинський коровай з нагоди весіль, він є атрибутом свята першого та останнього снопа та інших урочистих заходів.

На Сахновщині є 10 жінок-носійок традиції випікання. Вони живуть у с. Тавежня, с. Новодмитрівка, с. Огіївка, с. Дубові Гряди, с. Лебедівка, с. Великі Бучки, с. Катеринівка, с. Володимирівка, с. Шевченкове, смт Сахновщина Харківської області.

Детальніше про те, як печуть сахновщинський коровай в селі Огіївка, можна почитати за посиланням.

Традиційне харківське коцарство

До переліку елементів нематеріальної культурної спадщини Харківської області традиційне харківське коцарство увійшло у 2018 році. Його носії живуть у Харкові, Валках, Ков’ягах. У Валківській школі мистецтв коцарство викладають.

Майстриня за роботою. Фото: cultura.kh.ua

За даними обласного центру культури та мистецтв, традиція харківського коцарства починається у XVII столітті, коли ремісники, які виготовляли довговорсові вовняні килими-коци, оселилися за валом Харківського городища.

“Коц — ворсовий килим, відмінностями якого є довгий ворс та смуга гладкого ткання між ворсовими рядками. Виготовляється він з овечої вовни на вертикальному верстаті, що зветься “разбої”, шляхом чергування тканих полотняним перетином смуг та рядків з ворсовими вузлами”, — сказано у повідомленні.

Приклади коців. Фото: cultura.kh.ua

Наприкінці 1900-х з розвитком фабричного виробництва промисел швидко занепав. Найвідомішою майстринею коців зараз є Ірина Шегда — спадкова коцарка, член Національної спілки майстрів народного мистецтва України.